onsdag 4 maj 2011

#006 - Juggen betalar!

En fin sak med juggar är att de är så förbannat gästvänliga och generösa. Det bjuds alltid på kaffe, saft, kakor, godis, frukt och/eller nötter om du kommer hem till någon oanmäld, man har alltid med sig en blomma eller en chokladask eller en flaska vin när man hälsar på någon. Jag kan inte minnas en enda gång då mina föräldrars vänner i n t e hade med sig en chokladkaka eller en 20- eller 50-lapp till mig och min syster när de kom för att hälsa på.

Och gästvänligheten! När du sover över hos någon är det inget snack om vem som sover på soffan. Det kvittar om värden är 73 år gammal och har skolios - gäster sover INTE på soffan. Eller som den gången då jag, min syster och två av våra vänner fastnade i Barcelona tack vare Eyjafjallafuckingjökull. Då fick vi, fyra främlingar, bo hos min pappas kompis kompis dotter i tre nätter. Bara sådär. Jävla juggar, så goa alltså!

MEN! Som med allting annat så har det här beteendet sina dåliga sidor. Mammor får psykbryt när de för sent kommer på att 8:e mars (OBS! Viktig högtid! OBS!) infaller på en söndag och de måste köpa fattiga ICA-blombuketter och en Aladdin-ask till någon som förtjänar liiite mer, barn vaknar sent om nätterna när föräldrarna har gäster som ska sova över för att folk skriker på varandra i ett försök till att komma överens om vem som ska sova i soffan. För helvete, jag och min syster har nästan haft regelrätta slagsmål i kön på Espresso House för att vi inte kom överens om vem som skulle betala. Jag tycker att jag ska göra det för att jag tjänar mer just nu, hon tycker att jag är dum i huvudet som ska betala för allt hela tiden, båda två tycker att de har mer rätt än den andra. Oftast brukar jag knuffa bort henne när vi kommer till kassan och slänga fram mitt kort (hon är väldigt kort och lätt att knuffa iväg) så att vi har löst det innan själva betalningen ska ske.

Men så långt tänker inte alla juggar. I sina tvångsmässiga handlingar av generositet har de stulit SÅ många arbetstimmar från mig då jag, som servitris, har stått vid ett bord och fått lyssna till evighetskonversationer om vems tur det är att betala. Vissa gånger har jag blivit så frustrerad att jag bara tagit ett av korten, gått iväg och inte tittat tillbaka om de ropat. Jävla juggar, DET FINNS ANDRA MÄNNISKOR I RESTAURANGEN OCKSÅ!

Men. Med det sagt. Jag älskar det här beteendet. Det är så jävla fint. Okej, som student ruinerar det ens privatekonomi. Men ändå <3

1 kommentar: