fredag 2 mars 2012

#016 - Cirkus i röven

Någon gång för ett tag sedan skrev jag att jag skulle börja presentera alla de underliga uttryck som juggespråket innehåller. Jag har varit ytterst lat och skitit i att göra detta, men nujävlar ska det bli ändring.

För att detta ska bli så tydligt som möjligt tycker jag att vi sätter in det första uttrycket i ett sammanhang.

Tänk dig att du är med någon som du umgås med en hel del. Ni känner varandra bra, ni har en avslappnad, ibland hård men alltid kärleksfull, jargong. Du, den här personen och kanske någon mer sitter och fikar. Då säger din vän "Nej, hörrni, det här var skittrevligt men jag måste rusa nu." Du replikerar med "Vart ska du?" och din vän svarar "Skit du i det så lever du längre." Ni skrattar sedan åt er smygkaxiga finurlighet och känner er nöjda med att ni kan vara så bitchiga mot varandra utan att någon tar illa upp.

Den här frasen finns, i något modifierad form, på jugge. Då heter det istället "u guzicu na vašer". Alltså, istället för att säga "skit du i det" säger man (ordagrant) "in i röven på cirkus". Eller ja, inte riktigt cirkus, mer marknad med karuseller. Som Axels skittivoli ungefär. Varför? Jag vet inte, det kanske någon av er som läser gör?

Nästa gång: slakt - den bästa sömnmedicinen!

2 kommentarer:

  1. Den här är svår men jag ser fram emot "Slakt"!

    Papi

    SvaraRadera