onsdag 22 februari 2012

#015 - Don't Bother Me

När man tittar på nyheterna är det svårt att inte bli ledsen, arg och besviken. Över girigheten, småsintheten, brutaliteten, korruptionen, likgiltigheten, katastrofhanteringen, fattigdomen, krigen, svälten och orättvisorna. För att nämna några saker.

Ett av de absolut mest oförståeliga fenomenen på vår gjord är att vissa människor förföljer, hånar, misshandlar, våldtar och mördar andra människor därför att de här andra kommer från en viss plats, tror på en viss religion, ser ut på ett visst sätt, älskar en viss sorts människor, har ett visst kön eller kanske bekänner en viss politisk färg.

Något som är ännu konstigare är att det är rätt så många människor som beter sig såhär, vi stöter alla på dem någon gång. Som glappkäftad juggebrud är det extra svårt att undgå de här fula fiskarna. Jag har många, många, många gånger blivit behandlad annorlunda för att jag är tjej (helt öppet dessutom). Och jag har käftat emot, tro mig. Dock har jag, mig veterligen, aldrig blivit behandlad annorlunda för att jag är jugge.

Det där låter ju naivt. Det har jag säkert, utan att veta om det men det har aldrig hänt mitt framför ögonen på mig. Jag tror att det till viss del beror på mig själv och min inställning. Låt mig förklara: jag spelar dum. När någon, på något sätt, försöker säga a) att jag är sämre på grund av var jag är född eller b) att invandrare generellt är ett jävla pack, då spelar jag dum. "Hur menar du nu?" och "Nu blir jag nyfiken, vad menar du med det?" fungerar utmärkt som morot! Idioten du pratar med kommer att förklara sin ståndpunkt tydligare och framstå som en än större idiot, och hen vinner därmed argumentationen åt dig.

På riktigt, det funkar oftast. Om man nu inte sitter i ett rum fullt av kompletta jubelidioter. Jag har mina föräldrar att tacka för den här inställningen. Ungefär såhär motiverade de mig till att stå på mig när jag började skolan:

Nina, låt aldrig, ALDRIG någon få dig att tro att du är sämre
än någon annan på grund av var du är född. De kommer att
försöka, men låt dem inte få dig att tro på det. Plugga mer,
gör bättre ifrån dig - du kommer att behöva försprånget.


Det här präntades in i min hjärna så till den grad att jag nu helt enkelt faktiskt inte kan FÖRSTÅ hur man kan anse någon vara dummare, sämre eller mindre värd på grund av en massa låtsaskonstruktioner som religion, nationalitet, etnicitet eller på grund av saker de inte kan hjälpa som kön och sexuell läggning. Så gör som jag, be puckona förklara. De kommer att gräva sin egen grav.

3 kommentarer: